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Forschungsprojekte

VW Foundation Societal Transformation Grant: PRIVACY-CHINA

Digitalisation constitutes one of the biggest societal transformations of our time, radically affecting how governments, citizens and firms interact while posing enormous threats and opportunities. The governance of private information lies at the core of how societies navigate this societal digital transformation: Which surveillance rights do we grant the state? What personal information is made accessible to private companies to train AI-models?

ExC 2055 SCRIPTS: Reinterpreting the alternative script? War in Ukraine, state-sponsored narratives of block building in authoritarian countries and their public perception

The project analyzes the construction of ‘alternative’ narratives by authoritarian governments competing against the liberal script and the way these narratives are perceived, reinterpreted and negotiated by the population of their countries.

BMBF joint project: “Worldmaking from a Global Perspective: A Dialogue with China”

The Joint Center for Advanced Studies “Worldmaking from a Global Perspective: A Dialogue with China”, funded by the Federal Ministry of Education and Research (BMBF), is coordinated by Prof. Dr. Elena Meyer-Clement and jointly organized by researchers at universities in Berlin, Göttingen, Heidelberg, Munich, and Würzburg. The first stage of the project started in November 2020 and will run for 3 years.

ERC grant: “Governing with Data: Local Experimentation in Authoritarian China”

Prof. Genia Kostka receives an ERC grant for the topic “Governing with Data: Local Experimentation in Authoritarian China”.

ChiKoN - China-Kompetenz im Norden

Teilprojekt eines durch das BMBF geförderten Projekt des regionalen Ausbaus der China-Kompetenz in der Wissenschaft (Sitz des Projekts CAU Kiel). Im Rahmen des Teilprojekts an der FU geht es um die Durchführung und Evaluation einer Analyse von Stärken und Schwächen der china- und chinesischbezogenen Module für Hörer*innen aller nicht-chinawissenschaftlichen Abteilungen sowie im Rahmen der Mitarbeiter*innenweiterbildung an allen Hochschulen mit Fokus auf den Angeboten der Chinazentren und Sprachenzentren.

Campus trifft Schule: China-Kompetenz an Berliner Schulen

Gefördert durch das Bildungsnetzwerk China (eine Initiative der Stiftung Mercator und des Goethe-Instituts) hat das Projekt „Campus trifft Schule“ zum Ziel, China-Kompetenzen an deutschen Schulen zu vermitteln. Der Fokus des Berliner Projekts liegt dabei auf der Durchführung von China-spezifischen Unterrichtsreihen im Fachunterricht.
Das Angebot ist für Schulen vollständig kostenfrei und dient dem Ziel, eine differenzierte Auseinandersetzung mit dem chinesischen Kulturraum zu ermöglichen.

BUA project: BCCN

Funding is sought for the establishment of a digital platform to foster teaching and research collaborations among BUA partners. The new platform infrastructure will aim to achieve the following goals...

DFG project "Changing Concepts of Religion from Traditional to Modern Chinese, 1890-1949"

The research project "Changing Concepts of Religion from Traditional to Modern Chinese, 1890-1949" is being funded by the Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) since 1 August 2020. It is conducted by Prof. Dr. Christian Meyer together with Dr. Eugenia Werzner and Richard Ellguth, MA.

DFG Projekt: Infrastructure provision in China

Prof. Genia Kostka acquired a new DFG project on the topic of: “Infrastructure provision in China – A cross-sectoral and multi-level analysis”. During the next three years, this research project will identify key determinants for the success and failure of infrastructure provision in China’s authoritarian and decentralised political system. Studying the impact of infrastructure governance on project outcomes across different industry sectors, administrative levels and financing models, this project offers comparative insight into the political processes that determine the direction and results of China’s infrastructure boom of recent decades. By clarifying how governance factors determine and affect the logic of infrastructure provision in China, this project furthermore aims to resolve inconsistencies within the existing governance literature and ultimately expand its reach to incorporate the Chinese case.

Übersetzung des sprachwissenschaftlichen Grundlagenwerks XIANDAI HANYU („Modernes Chinesisch“) (Peking-Universität) in die deutsche Sprache

Während das Erlernen der chinesischen Sprache in allen Bildungsbereichen weltweit eine deutlich zunehmende Nachfrage verzeichnet und in jedem Land eine Vielzahl von regionalisierten Lehrwerken für den Anfängerunterricht Chinesisch publiziert wird, mangelt es immer noch an Referenzwerken für die Ausbildung von Lehrkräften, wozu unter anderem deutschsprachige Fachbücher zur chinesischen Sprachwissenschaft zu rechnen sind.

Scholarly Visits and Exchange Grant des Ministry of Education der Republic of China (Taiwan)

2019 "Everyday Life and Popular Culture in Taiwan", Förderung zweier Gastaufenthalte taiwanischer Wissenschaftler

2020-22 "Taiwanese Perspectives on Politics and Society in the Republican Period and Beyond", Förderung von Gastaufenthalten taiwanischer Wissenschaftler (beginnt im Sommersemester 2021)

Political Steering of Strategic Industries under Xi Jinping: Assessing renewable energy transition management

This project jointly led by Doris Fischer (Universität Würzburg) and Sabrina Habich-Sobiegalla (FU Berlin) is funded by the German Research Foundation (DFG) and will run from 2018 through 2020. It’s goal is to assess political steering and governability under the current Xi Jinping administration in the crucial field of industrial policies for strategic industries, taking renewable energy transition management as an example.

The Globalisation and the Transformation of the Religious Field in China, 1800 - Present

The research group was founded in 2006 by German scholars from different disciplines who are engaged in the study of religion in the Chinese context. Its goals include a broad examination of changes in the religious field of a globalizing China and the organization of conferences and workshops bringing together experts in the field.

The Making of Modern China – A History

Die rapide Entwicklung in China in den letzten dreißig Jahren hat die Welt verändert. Die Prämisse des Projekts ist es, dass die weitreichenden Dimensionen und Konsequenzen dieser Veränderungen nur im Kontext der chinesischen Geschichte, insbesondere der Traditionen und Transformationen seit Beginn der Neuzeit, verstanden werden können. Das Ziel des Vorhabens ist die Erstellung einer Monographie in englischer Sprache, welche die historische Herausbildung des modernen, gegenwärtigen China seit dem 10. Jahrhundert aus interdisziplinärer und komparativ-globaler Perspektive schildert.

Studien- und Forschungsbibliographie Chinesisch als Fremdsprache

Die in den letzten Jahren stark ansteigende Nachfrage nach sprachlich, pädagogisch und wissenschaftlich qualifizierten Chinesischlehrern hat auch zu einer Zunahme wissenschaftlicher Fragestellungen im Spannungsfeld zwischen Chinawissenschaften, Sprachwissenschaften und Erziehungswissenschaften geführt. Diese Bibliographie soll Studierenden wie Lehrenden ein erstes Fundament bieten, auf das für entsprechende sprachwissenschaftliche, fachdidaktische oder kommunikationwissenschaftliche Seminare und Abschlussarbeiten zurückgegriffen werden kann.

Abgeschlossene Projekte

Eine Übersicht zu abgeschlossenen Forschungsprojekten am Institut für Chinastudien.

Mentoring
Tutoring