Standardisierung, Globalisierung und McDonaldisierung der koreanischen Küche
Eun-Jeung Lee – 2018
Mit dem Motto „Globalisierung der koreanischen Küche“ versucht die südkoreanische Regierung die internationale Vermarktung der koreanischen Küche zu fördern. Der CJ Konzern gehört zu den wichtigsten Akteuren. Er versucht, diverse Fastfoods als Ausdruck der koreanischen Küche auf den ethnic food-Märkten einzuführen. Die Vielfalt der koreanischen Küche, die von familiären und regionalen Traditionen geprägt ist, geht in diesem Standardisierungsprozess zur Fastfoodproduktion unweigerlich verloren. Nichtsdestotrotz fließt die Erfindung von kulinarischen Traditionen in nationale Identitätsbildungen und Selbstbehauptungsdiskurse ein. Da die Erfindung von ethnic food u. a. auch den Respekt vor anderen Kulturen fördert und das Bewusstsein von der Vielfalt der menschlichen Kulturen stärkt, kann man dem Vorgang trotzdem Positives abgewinnen.
With the slogan “Globalization of Korean cuisine”, the South Korean government has been promoting the proliferation of Korean food internationally. The CJ Group has been one of the key private players in this pursuit. Its strategy is aimed at introducing various types of fast food as an expression of Korean cuisine onto ethnic food markets worldwide. The concomitant standardization inevitably leads to a sweeping loss of the diversity of Korean cuisine, which is characterized traditionally by very distinctive family and regional traditions. Paradoxically, in the context of the way they are perceived internationally these same processes of standardization still engender the invention of specific culinary traditions, which are then incorporated in constituent parts of national identity constructs and self-assertion discourses. One can yet hope that the invention of such traditions also fosters respect for other cultures and strengthens awareness of the diversity of human existence.